- Autoritatea de concurență din Marea Britanie acuză Google de tactici anticoncurențiale pe piața de publicitate
- Progrese semnificative în înțelegerea depresiei
- Salvarea pădurilor presupune mai mult decât a planta copaci
- Sérgio Mendes, legenda braziliană a bossa nova, a murit la vârsta de 83 de ani
- Cel mai rapid supercomputer din lume își depășește limitele
‘Patimile după Matei’ de J.S. Bach, într-o interpretare de excepție, pe instrumente baroce
Peste 120 muzicieni români, maghiari și sași, alături de interpreți remarcabili din Germania și Ungaria vor interpreta, în premieră în România, această impresionantă capodoperă a muzicii universale, pe instrumente baroce.
Orchestra Barocă și Corul Festivalului de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc, sub bagheta dirijorului Steffen Schlandt, vor prezenta, în premieră în România, într-o formulă inedită și unică, Oratoriul Patimile după Matei al compozitorului Johann Sebastian Bach. La interpretarea celebrei piese muzicale îşi vor mai da concursul soprana Renáta Gebe-Fügi (Cluj-Napoca), mezzosoprana Susanne Langner (Berlin), tenorii János Szerekován (Budapesta) și Nicolae Simonov (București), precum și bașii Matthias Weichert (Dresda) și Dan Popescu (Brașov). Concert-maestrul Ulrike Titze, o personalitate de renume mondial, membru fondator al Orchestrei Baroce din Dresda, este garanția unui eveniment muzical extraordinar.
Proiectul muzical a fost inițiat de profesorul Steffen Schlandt, dirijorul Corului „Bach” și organist la Biserica Neagră din Brașov. Alegerea acestei lucrări în anul Centenarului nu a fost întâmplătoare.
„Muzica lui Bach este profund împăciuitoare și vorbește pe înțelesul tuturor cu aceeași forță și sensibilitate. Considerăm că acesta poate fi mesajul nostru muzical în anul Centenar 2018: putem fi uniți și motivați să conlucrăm pentru un scop nobil. Prezentăm o Românie europeană, aptă să ducă la bun sfârșit un proiect ambițios, capabilă să lucreze în echipă, o Românie deschisă și tolerantă”, a declarat Steffen Schlandt.
Fiind considerată creația cea mai complexă a compozitorului Johann Sebastian Bach, un vârf al muzicii universale, Patimile după Mateireprezintă un deziderat pentru toți muzicienii implicați.
„Buna colaborare între toți participanții la proiect este esențială, de aceea scopul comun va șterge diferențele de limbă, etnie, confesiune sau de orice altă natură. Interpretarea unei astfel de lucrări din patrimoniul universal este motivul perfect pentru a depăși granițe, pentru a ne pune la dispoziția unui scop mai înalt, nobil. Dacă în urmă cu 100 de ani un astfel de concert era realizabil doar în cadrul unei etnii (fie săsești, fie românești, fie maghiare), în anul 2018 datorită efectelor Marii Unirii, avem șansa să fim împreună în diversitate și să ne bucurăm cu toții de beneficiile artistice, educaționale, umane ale unei astfel de capodopere”, a precizat dirijorul.
Lucrarea aleasă este una din cele mai complexe din istoria muzicii universale, scrisă pentru două coruri, două orchestre și șase soliști.
Orchestra Barocă a Festivalului, care anul acesta aniversează 10 ani de existență, se reunește în mod specific cu ocazia Festivalului de Muzică Veche din Miercurea Ciuc și este formată ad-hoc, cu precădere din muzicieni autohtoni de prestigiu care cântă la instrumente baroce, mulți dintre ei activând în alte țări. De aceea formula ei este unică în fiecare an. La actuala ediție, ea va fi alcătuită din 38 de instrumentiști de prestigiu din România (București, Brașov, Miercurea Ciuc, Târgu Mureș și Timișoara), Ungaria și Germania, adepți ai stilului de interpretare autentică cu instrumente de tip baroc.
În mod similar, Corul Festivalului nu este un ansamblu permanent. Anul acesta, Corului Cameral Lux Aurumque din Miercurea Ciuc i se vor alătura, în acest demers muzical de excepție, membri Corului „Bach” al Bisericii Negre din Brașov, de la a cărui înființare se împlinesc 85 de ani. Corul „Bach” este cel care a cântat Oratoriul Patimile lui Matei în primă audiție în sud-estul Europei în mai 1935, la Ateneul Român din București.
Prezentarea acestei compoziții muzicale de către Orchestra Barocă și de Corul Baroc ale Festivalului reprezintă unul dintre cele mai importante momente ale actualei ediții a Festivalului de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc și se va realiza în coproducție cu Festivalul Musica Barcensis din Brașov. Oratoriul Patimile după Matei va fi interpretat la Miercurea Ciuc (13 iulie), Brașov (15 iulie) și București (12 iulie).
Fiind o compoziție al cărei text are o simbolistică aparte, religioasă, organizatorii Festivalului de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc propun publicului alte două evenimente care se leagă de acest proiect, programate marți, 10 iulie: prelegerea „Codul Bach – o introducere în limbajul muzical și simbolistica barocă a oratoriului Patimile după Matei” susținută de Steffen Schlandt la Sala Festivă a Colegiului Național „Márton Áron”, cu începere de la ora 16.30 și proiecția filmului documentar „Erbarme dich – Matthäus Passion Stories” (Doamne miluiește – Povestiri despre Patimile după Matei), cu participarea regizorului, de la ora 20.00, la Cinematograful Miercurea Ciuc.
Concertul Oratoriul Patimile după Matei de Johann Sebastian Bach va fi susținut joi, 12 iulie, de la ora 19.30, la Ateneul Român din București, vineri, 13 iulie, de la ora 19.00, la Biserica „Szent Ágoston” din Miercurea Ciuc și duminică, 15 iulie, de la ora 19.00, la Biserica Neagră din Brașov.
Johann Sebastian Bach a compus cel puțin patru oratorii care au la bază textele celor patru evangheliști, însă dintre acestea s-au păstrat doar două: Patimile după Ioan (1724) și Patimile după Matei (1727).